Polski English
A A A
  • W trasie
    W trasie
  • Solbus Solcity 12 LNG
    Solbus Solcity 12 LNG
  • Komora silnika autobusu LNG
    Komora silnika autobusu LNG
  • Tankowanie autobusu LNG
    Tankowanie autobusu LNG
  • Na mecie tournee
    Na mecie tournee

Solbus i Gazprom testują autobusy LNG

 

Solbus przy wsparciu ze strony Gazprom-Germania, niemieckiej spółki koncernu Gazprom, przeprowadził serię jazd testowych w kilku polskich miastach. Solbusy napędzany skroplonym metanem woziły pasażerów na regularnych liniach miejskich w Toruniu, Gdyni, Olsztynie, Warszawie, Katowicach i Krakowie. W każdej z tych lokalizacji były tankowane z towarzyszącej im przez całe „tournee” mobilnej stacji tankowania LNG dostarczonej przez firmę Gazprom Germania.

Program testowy potwierdził stuprocentowe bezpieczeństwo technologii LNG oraz łatwość jej wprowadzenia w firmach transportowych. Wyniki wstępne wskazują, że autobusy LNG są konkurencyjne pod względem zużycia paliwa w stosunku do obecnie kupowanych przez przewoźników autobusów z silnikami diesla Euro 5. Spalają one na tych samych liniach do 10% mniej kilogramów LNG niż autobusy diesla litrów oleju napędowego. Biorąc pod uwagę znacznie niższą cenę LNG można stwierdzić, że wydatki na paliwo dla autobusów LNG mogą być nawet o 35% niższe niż w przypadku autobusów diesla.
Wprowadzenie normy emisji spalin Euro 6 uczyni LNG jeszcze atrakcyjniejszym dla firm transportowych, ponieważ silniki diesla spełniające normę Euro 6 będą droższe i bardziej paliwożerne od obecnie dostępnych silników Euro 5.

Informacje uzyskane od firm testujących Solbusy LNG wskazuję także na ich kilka istotnych zalet. Największe znaczenie dla firm transportowych zdaje się mieć czas tankowania. W minionych latach wiele firm komunikacji miejskiej w Polsce nie zdecydowało się wprowadzić autobusów na CNG ponieważ nie dało się pogodzić ich długiego czasu tankowania (od 10 minut do nawet kilku godzin) z organizacją codziennej obsługi. Przy większej ilość pojazdów na gaz sprężony przewoźnicy nie byliby w stanie, tak jak obecnie, tankować autobusy zaraz po ich powrocie na zajezdnię. Problem tankowania nie dotyczy autobusów LNG, które tankuje się równie szybko co pojazdy z silnikami diesla – napełnienie całego zbiornika paliwa (do
300 litrów) trwa około 3 minuty.


Należy pamiętać, że LNG i CNG to ta sama substancja chemiczna – gaz ziemny lub inaczej metan. Różnica polega jedynie na technologii magazynowania paliwa w pojeździe. Ponieważ metan w procesie skraplania zmniejsza swoją objętość aż 600 razy, zbiorniki LNG są ok. 3 razy mniejsze niż te na metan sprężony do 200 barów. Mniejsze i lżejsze zbiorniki paliwa oznaczają mniejszą masę własną autobusu, a w konsekwencji niższe zużycie paliwa. Zbiorniki LNG dzięki mniejszej objętość mogą być wkomponowana w strukturę autobusu, zatem Solbus w wersji LNG wygląda identycznie jak modele z silnikami diesla. Nie zobaczymy charakterystycznych butli CNG na dachu, które jak się okazuje są dość uciążliwe dla przewoźników, ponieważ zwiększają wysokość autobusu i nie może on wyjeżdżać na trasy przebiegające pod niskimi wiaduktami (o wys.
3,2 metra). Także kierowcy wysoko ocenili Solbusy napędzane LNG. Docenili dużą dynamikę silnika o mocy 320 km, a także wskazywali na lepsze zachowanie w zakrętach, dzięki temu że środek ciężkości znajduje się niżej niż w autobusach CNG.

 

Autor:zespół Solbus